Koepesysteem naar
homepage
Hier onder een detail van de
boven- en onderkabel
Foto Paul Geilenkirchen
Foto Geon
Frans Patelski (nr 2348)
Ophaalmachinist Oranje Nassau 1
Foto Geon
Vader en zoon: Ignaz (nummer2230) en Frans Patelski voor
hun ophaalmachine op de ON1.
Frans trad in de voetsporen van zijn vader
OphaalgebouwOranje
Nassau 1
Mochten de mijnen weer opengaan dan beschikken wij al over
een jonge ophaalmachinist.
Frans Patelski geeft instructies aan Jasper Welgemoed
Foto Frank Welgemoed
Hier gaan de liften op en neer Schacht Oranje Nassau 1
Foto Pete Clements
(Engeland)
Clipstone
Colliery (mijn) bij Mansfield bij
Nottinghamshire Engeland (gesloten 2004)
Schachtwielen Mijn Hugo anno 2005 Foto Wolfgang Schubert
Systeem
boven in schacht
Schacht
3 in Hoensbroek
Copyright DSM (bedankt voor de toestemming).
Skipvervoer
Bijzonderheid: In deze schacht
vond alleen maar kolentransport plaats. Er hingen bakken (skip) aan de kabel
die werden gevuld met 25 ton (25.000 kg) kolen en in een keer naar boven
gebracht.
Zo ziet u welke krachten er in een
mijn heersen.
In de Nederlandse mijnen waren 2
schachten voor skipvervoer ingericht en wel op de Staatsmijn Maurits en
Staatsmijn Emma.
De kolen worden ondergronds in een
bunker gestort.
Door middel van een weegbunker
wordt een skip automatisch gevuld.
Komt de skip op een bepaalde
hoogte boven de losvloer, dan wordt automatisch de scharnierende vloer geopend.
De kolen gaan via transportbanden
naar de zeverij.
Voordelen van skipvervoer zijn
Snel vervoer
De wagens blijven ondergronds en
het gewicht van de wagens (dode last) hoeft niet te worden getakeld. Daardoor
is het ook minder druk op de losvloer
Een lift met etages moet iedere
keer stoppen om de volle wagens er op en de lege wagen er af te stoten.
Er zijn ook nadelen.
De kolen worden meer vergruisd.
Ongeschikt voor personenvervoer of
men moet een etage extra bijbouwen. (lijkt me niet waarschijnlijk omdat de
snelheid voor personenvervoer te hoog is).
Op die manier konden de overige
schachten gebruikt worden voor transport van materiaal en mens.
Schachtrollen
Alle liftbewegingen werden op een
diagram vastgelegd.
Op een dergelijke rol kwamen 24
uur voor. De trekken (op en neer laten
van de liftkooi) werden dagelijks geteld door een medewerker van het
Bovengronds Bedrijfs Bureau (B.B.B)
Inkorten schachtkabel
Na verloop van tijd ging de
schachtkabel langer worden. Op nachtdienst werd deze op verzoek ingekort door
de afdeling “Buitendienst”.
De kooi werd tijdens deze
werkzaamheden op balken geplaatst.
Indien iemand wetenswaardigheden
heeft “Laat het weten”!!!!
Ophaalgebouw Oranje
Nassau I
Frans Patelski en Jan Marijnissen
(lid tweede kamer)
Naar hoofdpagina klik: hier