Schacht Oranje Nassau 1 (foto Wim Koops)
Lezingen Mijnbouw
door mijnbouwwim
Zie adres op
homepage e-mail
Impressie Dormig
Nieuwenhagen
December 2005
Foto’s Jac
Lussenburg
Impressie op het Algemeen
burgerlijk pensioen Foto’s HubKeulaerds
Oktober 2008
Opening door Peter Gerbrands
Weer volle bak
Op de humoristische tour in de Klimboom Simpelveld
Zie voordracht op you tube
Tik dan in humoristische mijnconference want delink is niet te leggen
Het loopt storm voor de lezing
Ger bidt dat het maar goed gaat
Ger Dautzenberg in actie
Lezing Kunderhoes in Voerendaal 18
jum 2015
Foto’s gemaakt door Hay Sijben
Boeken en
informatie over lezingen mijnbouw
Stichting Werkgroep Informatie
Mijnbouw zie link
Stichting WIM, Werkgroep Informatie Mijnbouw
Belangrijk: Er zijn Gilden
(met een afdeling mijnbouw) die reeds
voorlichting geven aan basisscholen ,groep 8.
De gebiedsafbakening respecteren wij. Zie ook de Gilden en
voorlichter Frits Aelmans op dit blad.
Zo ziet een van de jeugdigen uit tijdens een voordracht. Jong geleerd uit gedaan!!
Wordt Sander Herbergs de voorlichter “mijnbouw” vanaf 2020? Gelukkig onze toekomst is verzekerd.
Impressies van voordrachten in binnen en
buitenland.
|
|
Mijnbouwvoorlichting in Duitsland
door Wolfgang Schubert nr 655. Zijn nichtje Vanessa
had daarom gevraagd. (Foto
Heike Schubert)
Voor verdere voordrachten over mijnbouw
voor jong en oud kunt u terecht:
Zoetermeer en Omstreken
: Dhr Frits Aelmans,
telefoon 079-3310826 (e-mail : mailto:aelmans@tsp.nu
Zoetermeer: Frits Aelmans no 3645
|
Koelsjtamp |
|
|
Werkstuk en Spreekbeurt van Bryan de Beer
10 Jaar.
Hieraan ziet u dat de Nederlandse Mijnbouw toekomst heeft. De jeugd neemt het van ons over. Bryan proficiat !!!!
WAT IS STEENKOOL?
In de oertijd ongeveer 300 miljoen
jaar geleden is steenkool ontstaan.
Door de beweging van de aarde en
bodem daling kwamen plante en bomen onder water te
staan.
Na een hele lange tijd en door
druk en water is steenkool ontstaan .
HOE MAAK JE EEN MIJN?
Als ze een mijn gingen maken dan
maakten ze gangen recht in de
grond van ijzer daar kwam een lift die
de mannen naar beneden vervoerden maar
om de lift te laten bewegen werd er een catrol gebouwd .
Na dat de lift werd gemaakt werd
er aan de zijkant ook gangen gebauwt waar ze dan met de lift heen konden
.
Dat
deden ze met grote boren met die boren maakten ze holletjes in de rots waar het
op gesloten zat en legde daar dinamiet als ze het dinamiet
lieten knallen dan maakten ze muren van ijzer en houd en het plafon ook en zo
ging het maar door .
VERVOER EN MIJNGAS .
In de mijn werden de mijnwerkers vervoert met een klein treintje naar hun werk plek onder de
grond in zo n trein konden ongeveer 48
mijnwerkers als ze op hun werkplaats zijn gaan ze met grote boren weer in die
rotsen boren maar ze deden dan eerst een
test of er mijngas was mijngas was erg dodelijk voor de mijn werkers .
Om dat
te ontdekken zette ze een parkiet op de grond en als die dood ging wisten ze
dat er mijngas was als dat er niet was werd er weer geboord en dinamiet neer gelegt.
.
DE UITRUSTING VAN DE MIJN WERKER !
Een mijnwerker had een lamp die ze gewoon vast konden houden
of op hun helm konden zetten zijn helm
was erg belangrijk voor als er wat viel
ze hadden een witte jas aan dat
was gewoon hun werk kleding.
Als ze aan het werk gingen moesten
ze een gouden plaatje pakken van een bord met een nummer van hun want elke
mijnwerker had zijn eigen nummer als dan een nummer nog hing dan wisten ze dat
je er niet was.
Na het
werken moesten ze ook het plaatje weer trug hangen
als dat niet zo was en de andere weg waren dan werd je gezocht onder de grond
want er kon wat gebeurt zijn geweest.
SEINEN VAN DE MIJNWERKERS
De mijnwerkers hadden seinen
want dan wisten ze wat ze moesten doen of wat er aan kwam
Helaas weet ik er maar een maar dat is wel het leukste zijn van de mijn
werker dat is vier keer achter
elkaar knipperen met een lamp
waarom ze dat de leukste
vinden is omdat ze dan een boterham
mochten eten maar ze bleven wel op hun werk plek .
WERK TIJDEN.
Er waren drie
diensten dag middag en nachtdienst.
Als je 18 jaar was mocht je bij het nachtdienst.
Alle diensten waren 8uur lang.
Tot 28
graden onder de grond waren de
mijn werkers 8uur aan het werk.
En als
het 28tot32 graden is dan werkten ze 6 uur.
HET WEG BRENGEN VAN STEENKOOL!
Als het steen kool op gegraven is
dan word het op rubberen transport banden gelegd
en naar de kolenwagens
gebracht als de kolen in de
kolenwagens zijn geladen gaan de
kolenwagens naar een grote meschiene als de
kolenwagen bij de meschiene is tilt de meschiene de kolenwagen op
en kiept de kolenwagen om . al het
kool valt dan in een gat als er wat gevallen in komt er een lift en die neemt
het kool mee naar boven .
Maar als er te vil in dat gat komt dus eigenlijk overloopt dan staat de hele meschiene stil
en als het dan weer veilig is dan gaat het weer verder
.
ALS het kool alle maal naar boven
is gaat het naar de kolen wasserij daar
werd al het kool gewassen en als het
alle maal gewassen is dan word het in een grote bak gegooit
en geschut want er zitten ook gewonen steennen tussen en door het schudden gaat het allemaal apart en als het alle maal apart is dan gaat
het met
grote wagens naar
fabrieken stoomtreinen en electrie sie tijd sentrales
Onderstaande
foto’s (Sharlstonemijn( Engeland) Foto’s Pete Clement (GB)