Ondergrondse functies en basisloon per 1 juni 1962 in guldens terug
naar home
Bron Nieuws van de Staatsmijnen vrijdag, 20 april 1962
Meester-houwer dienstdoend
opzichter 32,83
Meester-houwer 30,41
Ploegbaas 26,47
Schachthouwer 25,63
Houwer 22,92
Hulphouwer B 21,40
Hulphouwer A 20,71
Leerling-houwer B 20,25
Leerling-houwer A 19,12
Instructeur 26,62
Materiaalcontroleur 24,43
Telefonist-vervoerregelaar 26,62
Vervoerregelaar 24,43
Seingever C 23,02
Seingever B 21,28
Seingever A 19,71
Ophaalmachinist 23,02
Locomotiefmachinist 20,69
Pompmachinist 18,17
Meester-bankwerker dienstdoend
opzichter
en meester elektricien dienstdoend
opzichter 32,83
Meester bankwerker en meester
elektricien 30,41
Monteur 25,57
Bankwerker en elektricien 23,77
2e Bankwerker B en 2e elektricien
B 21,73
2e Bankwerker A en 2e elektricien
A 20,75
Leerling Bankwerker B en
elektricien B 20,25
Leerling Bankwerker A en
elektricien A 19,12
Laagstructuurmeter 25,36
Helper bij de opmetingen B 22,64
Helper bij de opmetingen A 20,69
Leerling bij de opmetingen 19,14
Onderhoudsbedieningsarbeider B 19,71
Onderhoudsbedieningsman A van
21 jaar of ouder 17,77
Onderhoudsbedieningsman A van
20 jaar of jonger 16,74
Voorbeeld:
Wat verdient een houwer in de
pijler
Basisloon 22,92
Toeslag front werkzaamheden
3,60
Premie gemiddeld 10% van basisloon 2,29
Totaal 28,81
Ook afschaffing van de
ondergrondse akkoorden
Schudgootmeester/sjüttelbaas Bron Staatsmijnnieuws |
Werkzaamheden in een pijler.
Zorgen dat de pijler loopt. Wordt het werk ergens belemmerd dan is hij er. Een stijl bijzetten, aandrukcilinder bijplaatsen, blijft een brok
kool boven de schaaf hangen steekt hij die af met een persluchthamer. Bij een pijler van 205 meter
lengte wordt met een snelschaaf en hoogte ongeveer 1,40 meter op 2 diensten
per etmaal 1200 wagens kolen verlangd en een vooruitgang geboekt van 2,80
meter. Er werken 35 man. De sjüttelbaas verdeelt die over de pijler. Vijf man zijn
in de stal aan kop pijler. Daar staan de lieren, aandrijvingen en motoren.
Die ruimte is om die attributen de ruimte geven om te kunnen worden
verplaatst. De schaaf kan daar niet komen en de stal is derhalve
in een (half) mechanische pijler altijd handwerk. In Duitsland heeft men de (Kurvenhobel)
schaaf kan om een bocht en is de stal overbodig. Aan de voetpijler voeren drie
man de werkzaamheden uit. Een man moet de
houtblok plaatsen waar de pijler uitkomt op de toe en afvoergalerij. Een man zorgt voor de
verankering en verplaatsen van de motor. Dan de man die de knoppen bedient
van de schaaf en transporteur. Twee schaafgeleiders bedienen
elk voor de helft de aandrukcilinders. De rest van de kompels plaatst
en neemt de stijlen weg. Ook controleert hij tijdens de
dienst de materiaalvoorraad. (IJzer en hout). Geldt er een maandakkoord, dan
krijgt hij enkele dagen voor de nieuwe maand een voorstel van de opzichter. Hij bespreekt dat met de vertrouwensman van zijn eenheid en met de bezetting en neemt voor zijn mensen de akkoord aan. |