(foto’s beneden) home
Gedachte
rond sint Berb, oftewel sint Barbara
Wie wat meer vertrouwd is met de afbeeldingen van
Barbara,
die zal weten dat ze onafscheidelijk vergezeld.
wordt door de toren....
steeds weer die toren, dat intrigeert;
Barbara, die zo graag deel zou nemen aan
het gemeenschapsleven van haar tijd
het gemeenschapsleven van de christenen
zij werd ervan weerhouden en moest zich behelpen
met leven, opgesloten in die toren....
Dat is bij ons vaak anders, vaak omgekeerd:
wij sluiten ons vrijwillig af van de ander,
sluiten ons op in ons eigen huis, ons eigen
kringetje,
soms weinig bereid om vrij en blij daaruit te
komen,
soms moeizaam geneigd te ínvesteren in de
gemeenschap...
Daarom blijft Barbara onze patrones, ons aankijken
met die toren.
Is dat niet een vraag, een dringende uitnodiging?
Wij bidden daarom op haar voorspraak:
God,
als gemeenschap (van de Kakert)
waren wij hier bij elkaar
om onze dankbaarheid te uiten voor wat er telkens
weer
tot stand kan komen als mensen het leven met elkaar
delen.
Geef dat wij opnieuw de kracht hebben opgedaan
om wat er leeft aan gemeenschapszin verder uit te
bouwen,
opdat wij op voorspraak van sint Barbara,
in goede en in kwade dagen
een ware en veelstemmige gemeenschap zijn
en een geloofwaardige kerk van Jezus, de mens naar ons hart,
voor tijd en eeuwigheid. Amen.
Tekst
M. Gubbels
Uit de
Barbaraviering Kakert
1985
Sint Barbara,
of liever gezegd: Sint Berb,
dat klinkt ons vertrouwder in de oren
-,
we willen je weer in ere herstellen.
Een aantal jaren geleden wilden ze
beweren
dat je nooit bestaan hebt,
ondanks al die verhalen en legendes
die er sinds eeuwen over jou bekend
zijn,
ondanks al die gebeden
die mensen tot jou gericht hebben
om bescherming in vele gevaren,
om bijstand vooral in het uur van de
dood.
Jij was de koempel van de mijnwerkers,
jouw beeltenís namen ze mee
als ze daar diep onder de grond hun
werk deden.
Jouw naam werd meegegeven aan parochíes
en verenigingen,
aan scholen en plekken waar het
mijnwerkersleven bloeide,
zoals hier in de Kakert.
Met alle lief en leed van hen was jij
vertrouwd.
En toen verdween je mét de mijnen uit
het oog.
Maar in ons hart zijn we je niet
vergeten.
Patrones blijf je van onze kerk,
van onze parochie, van het muziekkorps
St. Barbara G.A. (Glück Auf).
Ook vandaag roepen we je aan
om in jouw naam
met vallen en opstaan, zo goed en zo
kwaad als het kan,
een gemeenschap te vormen van mensen
die lief en leed delen,
die bekommerd zijn om elkaars geluk.
Sint Barbara, patrones van de Kakert,
bid voor ons.
tekst
M.Gubbels, pastoor
“ St.BARBARA “
Als kink vräuet iech
miech óp Diech,
4 December dienne Namensdaag
koam
d’r Tsinterkloas en braad
inne
sjunne daag en sjnüts vuur miech.
Mar vuur d’r Pap en koellü um ós hin
hauw St. Barbara daag angere zin.
Dat woar jidder
joar inne fesdaag
mit
kirchejank en vermaach,
noa
de mès kaffieëdusj mit vlaam
en durch ’t piefe
d’r zaal vol sjwaam.
Inne
Heer van d’r Mijnwerkersbond
maache
wat heë óp de leëver hauw
kónd,
de koellü lose
dem mar kalle,
deun dong d’r vlaam en kaffieë waal bevalle.
Vuur de kinger koam
noa de middag
d’r Tsinterkloas óp e wies peëd,
en doabij film uvver
d’r Sjarlie Chaplin
jidder
joar laache en de muite weëd
Ing
PUNT TUUT mit sjnüts drin van d’r KONSUM
woar
jód en sjun, en doa jong ’t de kinger drum.
Toneel vuur d’r Koelman en zieng Vrauw
zoos
aan d’r sjloes ’t oavends
nog drin,
JELEUF MIECH …
In zoenne sjunne
BARBARADAAG
hui iech hü
nog zin en jong iech nog hin.
Frans Stollman.
St.Barbara
Barbara, dochter van een heidense
edelman, Dioscorus genaamd, leefde in de 3e eeuw in
Nicomedia in Klein-Azie, het huidige Turkije.Als jonge intelligente vrouw raakt ze
geïnteresseerd in de Christelijke leer en raakt hier zo overtuigd van, dat zij
zich door een priester laat dopen. Haar vader laat haar opsluiten in een toren
om haar te vrijwaren van verder ongewenst gezelschap.
Barbara laat een derde raam
aanbrengen in de torenkamer om zo voortdurend aan Gods Drievuldigheid te
denken. Haar vader wordt hierover zó kwaad, dat hij haar door een heidense
rechter laat veroordelen.
Er volgen vreselijke martelingen
maar Barbara doorstaat alles en blijft haar geloof standvastig getrouw.
Tenslotte wordt ze in het jaar
306, door haar vader met een zwaard onthoofd. Maar deze ontloopt zijn straf
niet en wordt na zijn wandaad dodelijk door een bliksemstraal getroffen.
Sinds het uitvinden van de kunstmatige
bliksem en donderslag; het buskruit, is Barbara patrones van de mensen die in
hun beroep met springstof of buskruit om moeten gaan. In het begin van de 17e
eeuw wordt buskruit voor vredesdoeleinden en voor het eerst in de ondergrondse
werken gebruikt om gangen te drijven en vooral om ertsen los te schieten
De verering van de heilige
martelares heeft lang in het teken gestaan van de patrones tegen een
plotselinge en daarom onvoorbereide dood.
Toen springstof in het moderne
mijnbedrijf ook steeds meer gebruik werd kreeg Barbara haar speciale rol van
beschermvrouwe van de mijnwerkers.
Deze heilige wordt met een toren in haar rechterhand afgebeeld.
St Barbara Parochiekerk Vrank Heerlen (Let op de mijnwerker aan haar voeten).
Gedachteniskapel
De droom van Martin Herbergs
uit Simpelveld ging in vervulling. Vanaf
1969 speelde Martin met het idee dat er iets tastbaars moest zijn voor
de nabestaanden van de verongelukte mijnwerkers, ondergronds zowel bovengronds.
Op zijn initiatief werd het dodenhuisje van de Staatsmijn Wilhelmina
gerenoveerd en in het jaar 2002 in gebruik genomen als gedachteniskapel. Het
bouwkundig gedeelte van de kapel en de renovatie heeft Ben Marell
voor zijn rekening genomen.
De uitstraling
van de kapel is fantastisch. Op een plaquette staan alle namen van de
verongelukte koempels (Limburgse mijnen) vermeld. Het verzamelen van die namen
(monnikenwerk) is geschied door Wiel Miseré
-medewerker bij het Staatstoezicht op de Mijnen
Ieder jaar, op de zaterdag die het kortst gelegen is bij 4 december, het feest van St. Barbara, wordt om 10 uur een H Mis opgedragen in de Kerk
van Terwinselen en daarna vindt in en bij de
Gedachteniskapel een herdenking plaats.Er zijn nog
tal van nabestaanden die de naweeën –het verlies van hun dierbaren- nog
dagelijks aan den lijve ondervinden. Wij mogen hen nooit vergeten!!!!
De moker en beitel boven de ingang van meergenoemde kapel is het symbool van de
mijnwerkers.
Deze foto
is gemaakt door Paul Geilenkirchen (Domanialemijnsite)
Barbara,
Onger i dat laok Vol angst en i paniek
Zit ‘nne
ovs-er op zien allerieësjte
sjiech
Hunk’rend nao ’t leech
d’r ’n träöntje blink
Hae b’hau sjmaekend
tot Sint Berpke zingt
Refrein:
Sinte, sinte, sinte
Barbara
Alle koelluuj
höbbe dich zoeë leef
Sinte, sinte, sinte
Barbara
Bewaar os vuer
’t noeëdlot ezzebleef
D’r sjeethuijer
keem sjlaepend met d’r
dynamiet
Houw d’r vuer
te zurge, dat d’r berg zich wiekt
Waor zien wirk gedao,
’t noeëdsignaal hel klonk
Praevelend uever zien luppe
da weerklonk
Refrein:
Sinte, sinte, sinte
Barbara
Alle koelluuj
höbbe dich zoeë leef
Sinte, sinte, sinte
Barbara
Bewaar os vuer
’t noeëdlot ezzebleef
Tekst en muziek speciaal
geschreven voor de maandelijkse Koempelmissen in de mijnwerkerskerk Sint
Antonius van Padua in de Vrank Heerlen
Door: Wiel Sijstermans
Barbaratakken
Op 4
december “Barbaradag” beginnen de 3 donkere weken voor
kerstmis. Volgens een eeuwenoud gebruik worden binnenshuis de zogenaamde
Barbaratakken in een vaas met water
gezet. Dit kunnen zijn takken van de berkenboom, fruit of andere bomen. Bloeien
deze takken met Kerstmis dan volgt een gezond, gelukkig en vruchtbaar jaar. In
2007 heb ik een Heilige Barbaramis bijgewoond in de
Kerk van Onze-Lieve Vrouw van Altijddurende Bijstand in Lindenheuvel. Aldaar
worden ook de (gezegende) takken uitgedeeld na de Heilige Barbaramis.
Sint Barbara
De delver zwoegt in stof en puin,
Maar dan knielt ook in ‘s hemels
tuin
Sint Barbara om te bidden.
Terwijl de koollaag scheurt en
breekt
Is Zij het die voor delvers
spreekt
En dan toeft in hun midden.
Zij maakt geen kolen, schept nog
stut,
Maar is dan waakzaam en beschut
De werkers die er zwoegen,
En die, voordat hun zware hand
Ging breken aan het kolenpand,
Om Haar bescherming vroegen.
En als een delver in de nood
De adem voelt van pijn en dood,
Is dat de wil des Heren;
Dan staat Sint Barbara hem bij
En zijn de Hemelscharen blij
Want zij zal triomferen!
Sint Barbara gebenedijd,
Laat ons niet in de laatst strijd
Uw liefde en bijstand derven.
Wie, jong of oud, met hoop en
geloof
In Uw handen legt zijn hoofd,
Zal daarna zalig sterven.
(C.L Herinx)
Foto Wolfgang Schubert
Hillieje Barbara
Heë
woar alling
doa ónge i jen koel
mit zieng jedanke
zieng lamp
en zienge sjatte
Massieve sjtee
jevoar
vuur hem
hinge hem
neëve hem
en boave hem
Ieëwieg is d’r berg
d’r sjtee, d’r
koal
‘t lit flauwt
jeet lanksaam oes
angs
Onjezieë
sjleet
de Hillieje
Barbara
de erm um
hem hin
nit mieë
alling
Vier beëne
hillieje
Barbara
blief bij de kómpels
die ós zunt vuurjejange
en los óch ós nit
alling
bewaar ós
Hillieje Barbara
Franz
Kirnbauer 1957
Wiel Miseré 2005
Frans Stollman inne koempel van mich op der Sjtaat makt die wunderjun
gedichte
¨ Sint Barbara ¨
4 Detsember
Die woeëd
vruier
verieërd jidder joar,
zicher in de mijnstreek
wie doe nog hei en doa
ing koel woar.
Ing mès i jen kirch
doa noa e brüdsje
en e sjtuk
vlaam,
vuur de kinger
d´r Tsinterkloas
en vuur d´r
mijnwerkersbond
ing jouw reklaam.
Doa woeëd jekald
durch inne hoeëge
piet,
en aan d´r volle zaal
woeëd heë
zie ai waal kwiet.
Noen zunt
jing
koelle mieë,
en e Barbarabild
is koalieg
nog tse zieë.
Patroensfes weëd
nit mieë braat,
doch durch
d´r
EX-koelman
besjtimd nog
draa jedaad.
Drum losse vier hei tsezame
van Kyrië
bis Ame,
via Ós
Barbara
d’r HEER DANKE,
doabij dinke aan Kompele
die nit
mieë zunt of kranke.
Danke en aan heun dinke
zal jidderinne vräud sjenke.
Frans Stollman
= Sint
Barbaraviering =
In de kirch
van d’r Sjtaat
6 December 2014.
Sint
Barbaraviering
woabij vier herdinke
ós vruiere kompele
ónger en boave eëdiesj,
en ins jans effe
aan die jónge
aandach sjenke.
Inne werme Deens
in ing kauw kirch
woa de haitsoeng
woar oesjevalle,
mit sjunne jezank
preëk en jediech,
’t bevool de lü die
doabij worae,
óch al hauw me
kauw vus en ing
roeë naas in ’t jezich.
In de kapel, en
aan ’t monument
woar jezank
The Last Post
en
e sjtil moment,
dan dinkt me tseruk
aan de sjwatse daag
woa óp me inne
kompel verloor,
die jidder EX-KOELMAN
besjtimd nog kent.
Frans Stollman
Küete vier nog ins …
tsezame drinke aan d’r blèch,
en sjlefe mit d’r pungel
mit koelwèsj vol sjwainerij,
die
vier de Mam
óp
heem aa braatte
die
vier droge de janse wèch.
Küete vier nog ins …
lüete mit de lamp of
sjuppe mit de koalesjup
en houwe mit d’r voeshammer,
küete vier nog ins
sjave mit de sjaaf en
kroefe d’r pijler
óp en aaf,
inne angere jeëve d’r koelsjtamp
en
d’r sjtee of koal bewerke
mit d’r sjräomhammer.
Küete vier nog ins …
fietse óp de koelfiets óngeneer
mit hingedróp de kis vol patroeëne,
küete vier nog ins
vare
óp ’t transportband
noa d’r pos of pijler hin en
weer
en sjisse in d’r sjtee of koal
mar
ze müete ós noen
waal
jet besser beloeëne.
Küete vier nog ins … Küete vier
nog ins …
mit kómpele óngeree Barbara
viere mit alle huier van vruier
d’r
sjiek dele en
mit ós kómpele die nit mieë zunt,
en poekele in ’t badlokaal, mar dat is um leef vrung
iech wees wat iech vroag en
jeet laider nit mieë,
kunt
noeëts mieë tseruk doch
is ’t jans jód
en
dat is flaich e jroeës jeluk,
üch hei allenäu tse zieë,
den aldaag zoeë sjravele um
tse iere en dankbaarheet tse tseje
woar doch óch nit normaal. dat vier waal nog hei sjtunt.
GLÜCK AUF !
Frans Stollman.
Foto Wolfgang Schubert
Barbaraviering 4 december 2004 te Terwinselen (Kerkrade) en gedenken verongelukte mijnwerkers
Wacht bij St.Barbara |
H.Eucharistieviering |
Processie naar
gedachteniskapel |
|
Herdenking |
Foto’s van Cor
Dudink (Terwinselen) |
Aan Sint Berbke,
patrones van de Keuldesch
Sint Berbke, Gier begriept en wit
Wie ozze keulder,weult en schwit,
Om veur
oos landj de koale,
Die jus
zoe nuudig zint wie broed,
In deze
tied van zurg en noed,
oet schtub en drek te hoale.
Wäe zow mit Ozze Lieve Hier
Nog bäeter wete dan wie Gier,
Wat häe aan krach mot gäeve;
Ich meen-dan uuverdrief ich
neet-
Häe gief mit wat häe daag'lijks deed
Een schtukske van zien läeve.
Doarum häet häe Uch oetgezoch
Wat van
oos Hiemels Vader mog,
Dat
Gier hem zult bewake;
Went häe de koale makt en schupt
en het gevoar van onval lupt
Went 't
boewwerk schteet te krake.
Sint Berbke,schtoat der keulder bie,
Ooch zien tied is ens
vorbie,
Dan zal
häe aan uch denke.
Zien schtief vereelte henj tesaam
Reupt häe Uch duudelik bie der naam
en
wacht tot Gier zult wenke.
Veur heum is ooch der grotste noed
dat letste uurke van der doed,
Dat häe ooch mit
mot make
En dan
een gow hulp hubbe mot,
Om vuur
der rechterschtool van God,
Te regele zien zake.
(Herkomst
onbekend)
Foto Wolfgang Schubert
Barbaraviering
KBO Nuth op 5 december 2014 deelname Mijnbouwwim Ger Dautzenberg, Edddy
Joosten en Wim Schoenmaekers
Foto’s Leo
Sanderink
Evangelie
Barbaramonument
Uitleg door Wiel van
Goethem
Van links naar
rechts Wim, Ed en Ger
Leo Sanderink, Ger
en Wim
Barbarabeeld met
mijnwerker