Prachtige gedichten
geschreven door Frans Stollman. Miene vrujjere koempel op d’r Sjtaat. Koelnommer 801 Terug naar home
Geplatst op25 -10-2022
Als EX - Mijnwerker -
nummer 801 Staatsmijn Wilhelmina Terwinselen, zie ik steeds het nieuws aan met
onderbuik gevoelens, over het GAS in Groningen.
Wij Limburgers werden
nagenoeg hetzelfde behandeld in de jaren 1960 - 1970.
Ik hoop dat jij het
op je SITE zet, zodat het uitstervend mijnwerkers RAS het ziet dat wij het nog
niet vergeten zijn.
“ Voltijdbonus “
Meer werken – Meer Geld !
Een lokmiddel om de mensen die werken,
de beursinhoud en koopmiddel te versterken.
Maar veel kamer leden zien dit niet zitten,
want de belastingdienst zit niet te pitten.
Zo zal ook weer de BONUS zeer klein zijn,
dit was vroeger zo en zal het altijd zijn.
Ik herinner mij nog de 46 uren werk week,
voor ieder normaal waar niemand van op keek.
De week begon om ZES uur op Maandagmorgen
en eindigde op Zaterdag om middernacht,
vierentwintig uur per dag de Mijnwerkers verwacht
per etmaal in ZES ploegen de klok rond gewerkt,
midden in de nacht vaak van huis en haard
dat kreeg menig gezin fysiek en mentaal niet
verwerkt.
Toen kende men geen BONUS, Parttime of REISGELD
of extra dagen of weken verlof voor vaderschap,
men deed zijn werk dagelijks ondergronds de zware
stap.
Voor de vrije Zaterdag werd hard gestreden,
met langzaam aan ACTIES bovengronds en beneden.
EN WAAROM ?
Tenslotte verloren 80.000 harde werkers hun baan,
na Nederland te hebben geholpen en opgebouwd
het aardgas ontnam Limburg welvaart en goed
bestaan.
Volgens DEN HAAG werden de kolen voor stoken en
koken
niet meer rendabel en de mijnen moesten allen
dicht,
het aardgas uit Groningen in ALLE HUIZEN moest
komen
hoe dit afliep komt nu dagelijks in Nederland aan
’t licht.
Frans Stollman.
’Geplaatst
27 -11-2021
= Tsint Barbaradaag 4 December 2021= Sint Barbaradag
4 December 2021
Wat hant vier Diech jeieërd Wat hebben wij U geeerd
en óp 4 Dec.dienne Namensdaag jevierd. op 4 Dec. Uw Naamfeest gevierd,
tsezame
mit ós Kómpele en al dat sjuns samen met ons Kompels en al dat moois
dat noen durch Corona niet mieë dat nu door
Corona niet meer is
wat jiddere Ex Koelman sjreklieg mist.
en elke EX en Mijnwerker werkelijk mist.
E paar sjun sjtundsje-re tsezame
Een paar uurtjes samen,
Ozze
Vrunk Pastoer René dong beëne Vriend Pastoor René Graat+ deed bidden
vier dónge nui mit en zate Ame. wij deden allen mee en
zeiden Amen.
Mit jezank- beëne en wöad herdenke, Met Zang-Bidden-en woorden herdenken
’t is noen nit mieë dat deet
ós krenke.
is nu niet meer en doet ons kompels zeer
Leef Kómpele die nog zunt óngeree,
Beste Ex-Kompels die nu nog zijn,
al kómme
vier nit mieë bijee, Patroonsfeest St.
Barbara was altijd fijn.
de jedanke aan deë daag zal blieve, De gedachten aan die dag zal
blijven
mit vräud doeën iech druvver sjrieve.
met plezier zal ik hierover blijven schrijven
Óch
went me ziech nit mieë ziet, ook als men elkaar niet meer
ziet
of kalle mit d’r Hans- Jan- Joep of Piet.
en spreekt met Hans-Jan-Joep of Piet.
Losse vier tsezame e keëts-je brenne Laten
wij met elkaar een kaarsje branden
en dinke
aan alles wat woar óp deë daag, en denken aan alles wat was op deze dag,
losse vier vroage aan Tsint
Barbara laten wij samen
vragen aan St. Barbara
dat jidderinne van ós jezónkt blieve maag.
dat IEDERE EX- KOMPEL gezond blijven mag.
Glück Auf !
Glück Auf !
Frans
Stollman. Frans Stollman.
r op
gezat 13 juni 2021
“Uitstervend Ras”
Aan de leraar in de klas,
vroeg mijn kleizoon,
wat een Mijnwerker was,
de leraar antwoorde met;
“Dat is een uitstervend Ras!”
Als EX-Mijnwerker voelde ik weer de pijn,
die ons beroep meebracht in de mijn.
Mij zal dan ook niemand kunnen verbieden,
eens te beschrijven wat met ons geschiedde.
Na de oorlog moest Nederland worden opgebouwd,
de Zuid-Limburgse mijnen hadden de kolen en de
de hardwerkende mijnwerkers was dit toevertrouwd.
Bij dit zware werk diep in de schacht,
ervoer men Angst -Pijn – Leed – verdriet en smart.
Met liggend, bukkend, knielen en staan,
werd dagelijks uitputtend werk gedaan.
Gewoon 8 uur per dag, zes dagen per week,
geen mens die anders dacht of ernaar keek.
In hitte en vaak liggend in modder of stof,
soms vloekend schoot Hij uit zijn slof.
Bij weinig licht en rubber masker op zijn smoel,
vroeg Hij zich vaak af voor wie en welk doel.
Van jongs af zijn werk zoals velen in ‘t Zuiden,
ontgon Hij de kolen om voor zijn gezin iets te
beduiden.
Het was zijn werk zonder klagen uit zijn mond,
de beloning was iets meer dan werken boven de
grond.
De genoemde leraar voor de klas,
zal de kinderen niet kunnen vertellen hoe het was.
Het zou hem sieren om de kinderen te laten weten,
de geschiedenis van de MIJNEN en KOMPELS
die hen allen welvaart brachten niet te vergeten.
Zeer zeker zal het uitstervend RAS uit de vroegere
tijd,
een kleinkind met enige kennis van de mijn, Hem
verblijd.
Frans Stollman.
\
Drop
gezat 13 november 2020
4 December Sint Barbaradaag
2020
Glück Auf,
Dis joar durch CORONA
jewis
jans anges wie in anger joare,
dat vier mit EX-Koellü tsezame woare.
Vier zalle deë daag allenäu misse,
en nit alling deë daag óp
d’r Sjtaat
mar alles drumhin zicher wisse.
D’r Herdenkingsdeens óp
ós koel
hat ós joarelank sjun
momenter braad,
doa jong inne HEER ós vuur e deel joar
jans
jeweun of ’t inne jong van ós woar.
ZIEËLIEJER
PASTOER RENÉ GRAAT
HEM hat ’t Coronavirus d’r doeëd braad.
inne miensj deë
35 joar in d’r Congo woar
en werket wie
inne Koelman oaneneer,
joof
ós de wöad en ’t Broeëd van
d’r HEER.
Sint Barbaradaag loos ós aandach sjenke,
en ós kammerade van vruier Herdenke.
2020 dunt vier dat flaich
heem in jen hoes,
losse e keëts-je brenne vuur jesjtórve koellü
en Vrunk René Graat , den vier darve
nit eroes.
Iech
wees besjtimd dat D’r René mit zal beëne
GRAAT zoeë wie Heë sjprooch en dong zeëne.
GLŰCK AUF
LEEF LŰ,
BLIET JEVELLUS JEZÓNKT,
dan zient
vier Ós flaich mit jet jeluk nog ins tseruk.
Frans Stollman.
Koellamp op d’r Sjtaat
Hij sjtond
vier zwei. Links d’r Frans Stollman en doa neave d’r
webmaster Wim nommer 300. Alle twee Wilelminamannen.
Verder Ben de Bruijn Domanialemijn, Ger Dautzenberg Julia,jSjaak
Stoffels Wilhelmina en Ton Vankan Oranje
Nassau I. Wel aanwezig maar staat niet op de foto Martin van der Heijden Oranje
Nassau III en Zuid Afrika goudmijnen. Zie het gedicht van Frans over de mijnlamp op deze site. Klik hier
Opening mijnlampmonument Terwiselen Heistraat
Copyright Raymond Dudink
Onderstaad gedichtI
D’r op gezat 10 september 2019
“Dank voor Vrijheid”
Herdenken,
is aandacht schenken
en vaak terug denken,
aan hen die ons dierbaar waren
en streden om ons te laten leven
met dagelijks tal van gevaren.
Iedereen,
heeft van die sterren
die ze vóór en na
de dood waarderen,
waar het goed mee was te leven,
en vaak op jonge leeftijd
hun leven voor ons hebben gegeven.
Veel van die sterren
zijn in Margraten begraven
onder duizenden witte kruizen,
ver weg van hun land
van ouders en familie
gezinnen en huizen.
Gevallen voor
ons leven
een bezoek aan hen is alles waard,
en als men tussen die kruizen staat
vraagt men zich af …….
“ WAAROM “
om ons de vrijheid te geven
waar wij al 75 jaar in leven,
Hierbij passen een paar woorden
“DUIZEND
KEER DANK”
die wij die meisjes en jongens
nu nog na jaren mogen geven.
Frans Stollman.
Dr op gezat 26 augustus 2019
“Koellamp
van d’r Sjtaat”
Endlieg
…. De Koellamp
kunt óp d’r Sjtaat,
DANK – DANK, aan ALLE Lü
die doa vöal
i-zats en werk
dervuur
en draa hant jemaad.
E monument óp d’r Sjtaat,
vuur ALLE Koellü
die boave en
óngereëdiesj
jet vuur ós dörp
mit hel werke
hant braad.
Dat paast bij
’t monument
dat jidderinne
kent,
met de name van al die jonge,
die óp ALLE Limburgse koelle
d’r doeëd
hant vonge.
Went de LAMP zal brenne
mósse
vier effe draa wenne
en vertselle waarum die doa sjteet,
zoeë dat de jedanke
aan de koel
en alle KOMPELE die doa hant jewerkt
noeëts
nee noeëts verlore jeet.
Frans Stollman.
d’r op gezat 13 augustus 2019
Sint Barbara
Geboren in : Nicomedië klein
Azië
Overleden : In
het jaar 306
Naamdag : 4
December.
Verering in : Katholieke Kerk,
Orthodoxe Kerk.
Legenden : Opgesloten in donkere toren
door
Haar heidense vader,
om het
Katholieke Geloof op te geven.
Beschermheilige van ……….
Mijnwerkers – Artilleristen – Brandweer
– Slagers – Metselaars – Steenhouwers –
Smeden – Gevangenen – Klokkengieters –
Torenbouwers etc. etc.
“ Tsint Barbaradaag “
Vier sjtónge mit vieëtsing man, óp d’r körf, vuur
aaf tse vare noa de 506 mit Sjaat
2 van de Sjtaatskoel Wilhelmina óp d’r Sjtaat.
Vöal
van ós koellü maachete ziech e krütsje, en wunsjete ziech óngeree “Glück Auf” woabij me
zaad ;” Losse vier hoffe dat ’t Berbsje
ós hulpt um
werm oave tse kómme.”
Heimit
jezaad wat vuur e vertrouwe
de koellü houwe in ’t Berbsje.
“ Tsint Barbaradaag “
Iech
zieën mienne Pap Zieëliejer nog sjtoa, vuur d’r jroeëse
sjpijjel van ’t kleiërsjaaf
óp ’t elderlieg sjlóf-tsimmer.
Heë hauw sjtriet mit de tswai krage kneufjere,
ee hinge en ee vüure, woa d’r sjtieve kraag mit óp
zieng plaatsj woeëd jehaode.
Hinge
langs zienne boam, hónge helpe die Heë ummer droog
um zieng bóks van d’r Poas betste antsóg
óp tse haode.
Heë
roffet dan óp de Mam mit de wöad;
“Mam help miech in Jóds naam mit die krage
kneufsjere en de manchettekneuf,
die has doe werm tsouw jesjtiefd
en jesjrèche!”
De Mam hólp d’r Pap, zoeë dat heë sjtram en frisj óp tsied noa de kirch koeët ,vuur de Tsint Barbaramès bij tse woeëne.
’t Woar jiddes joar d’r Fesdaag van d’r koelman. De Kirch woar uvvervól, woolste zitse in ing bank, moeëtste zicher ing haof sjtond ieëder doa zieë. Drei HERE donge
doa nog de Festlieje Hoeëmès,
en d’r Pastoer
Hoebeët Spierts loos in zienne preëdieg
wisse, wie jód d’r Koelmaan ’t waal hauw en ing botram verdenet in koel.
= 2 =
“Dier verdeent allemoal jans jód,
en iech hóf dan óch dat dier went d’r klingelsbuul langs kunt, óch ins aan de kirch
dingt,” doamit maachetr heë inne sjloes aan zienne preëdieg.
Noa de mès sjtong de Fanfaar St. Callistus a jen duur óp d’r Kircheplai,
inne marsj tse sjpille, en de koellü die mitjelied van d’r
Mijnwerkersbond woare,noa ’t Verenigingsgeboiuw
tse bringe. Iech zieën d’r klinge Chris Waltmans, deë d’r Dirigent woar nog d’r neëver
lofe, en óch iech han de ieësjte moezziek van Dem jelierd.
Doa kroog jidderinne inne Kaffieëdusj aa-jeboane, mit brüedsje-re en vlaam. Ónger ’t èse hool d’r Frans Dohmen, vuurzitsender van d’r
Bond,
ing reë. Doa in loos heë wisse wie wiegtieg d’r Bond
waal woor vuur de koellü,
en wat zie allemoal dónge
vuur de mitjelieder. Durch ’t piefe
van Tsiejare, Tserette en
de Pief,dat doe nog dórf, hóng d’r janse zaal vól blauwe sjwaam, en zoogste d’r Vuursjtand óp de buun koalieg zitse.
Noa de middaag haolet de Fanfaar d’r Tsinterkloas noa ’t Verenigings-
gebouw, woa de kinger dan
filme kroge tse zieë uvver d’r Charlie Chaplin, en d’r Dikke en D’r Dunne. Noa d’r film moeët jidder kink bij d’r Tsinterkloas kómme, en kroog dan
ing punt tuut van de Coop mit sjnüts.
’t Oavends noom d’r Pap de Mam mit ,noa ing toneel oesveuring
óch in ’t verenigingsgebouw. Doa sjpillet d’r theaterverain van d’r Sjtaat, ’t sjtuk
namens ; “ ’t Liza mit de knoebbele óp de bee,” dat jóng nit uvver de deensmaad van d’r boer, mar uvver
’t peëd.
Frans Stollman.
“SINT BARBARADAAG”
Vier zunt hei tsezame um
tse danke en tse
“Herdenke”
anger
lü zalle doa flaich
jans
anges uvver dinke,
ózze
dank is dat vier nog
allenäu
hei darve zieë,
en “Herdenke”dunt vier
alle kómpele die ’t leëve
hant jelosse ónge en
boaveeëdiesj
en doa vuur
is ’t noeëts tse sjpieë.
’t Is ós flich aan heun tse dinke
aan Jroeësvadder – Vadder –
Broor
en Jónge die vier hant jekant,
Mar óch aan die Lü die
hinger blove
die nit jeneumd en durch jinne jekant.
Drum dunt vier hei beëne
en zinge
en vroage durch Barbara aan d’r Heer,
al die Lü de rouw tse jeëve
doavuur
kómme vier hei werm jeer.
Bij ónge en boave eëdiesj hel werke
dóng ’t Jeloof ós doabij sjterke,
De mieëtsjte kómpele maachete
ziech
e krüts went d’r körf dong zakke,
me vroaget doamit d’r Heer
um hulp en d’r zeën
vuur d’r sjtee en koala a tse
pakke.
Óch
Lü mit e anger jeloof wie vier hauwe,
woare sjtil óp d’r körf
doa koeët me draa zieë
dat zie óch urjens óp donge vertrouwe.
= 2 =
Vier dinke tseruk aan d’r Koel-Vadder
deë
ós lieret houwe mit d’r hammer
en trekke aan de Tsilvestersjtang,
Heë
tseejet ós wie ’t werke moeët
kei hel en vuur jinne
bang.
Loos zieë e stjuk koal droes tse houwe
en mit hoots en iezer veilig tse bouwe.
Zaad dat ing Proem Sjiek jód vuur ós woar
en wie dróp moeëte
knauwele,
d’r Koel-Vadder hauw
ummer reët
óch went heë mit sjwatse wöad dong rauwele.
Óch
mósse vier dinke aan jidder Mam
die mit ing jroeëse koel- familieë hel moeët werke,
aldaag
tsemplieje doebbele moeët sjmiere
en
döks in d’r kauwe sjtaal de koelpungele bewerke.
Leef
vrung hü óp zoenne daag
is
zooë vöal vuur draa tse dinke,
vuur
allemoal tse beëne en aandacht se sjenke.
Jinne kan ós dat verbeije
óch
al is ’t zoeë lang jeleije.
Vier
dunt ’t nog en zient ’t als flich
um
die sjun zaach vast tse haode in ós leëve,
en
de “Herinnering”aan d’r KOELMAN
en
alles wat ós doe noader sjtong
aan
ós kinger durch tse jeëve.
Frans
Stollman.
Mei 2018
Modderdaag, darve vier nit verjèse
!
“ DANKE MAM “
Noen wie me jet auwer is
dinkt
me al ins jeer a vruier jans jewis,
uvver
wat de Mam vuur ós dóng
daag en naad veëdieg sjtóng.
Jraad
wie jidder Mam
jidderinne
weest doavan,
woar zie d’r d’r janse daag óp de bee
hel werke woar Heur allelee.
De Mam maachet jet mit
mar klage dóng Zie noeëts en nit.
Tsieg
koeldoebbele sjmiere
vuur zes koellü aldaag dat
broechet
Heur jinne tse liere,
iech
zal óch noeëts verjèse
wie de Mam in d’r kouwe sjtaal
de koelpungele dóng wèsje.
Hü leëve
vier in de moderne tsied
wilt jinne miensj zieng
Mam kwiet,
Drum dunt vier ALLE MAMME IERE
en mit MODDERDAAG jrateliere,
Vier broeche jee miensj tse verdütsje
dat vier als DANK de MAM
nog ins jans jeer of noen wille pütsje.
Frans Stollman.
Ik kreeg de vraag uit Simpelveld,
om een Bidprentje gedicht te schrijven voor een overleden ex mijnwerker
“
Glück Auf Hub “
D’r
Letste sjloek oes d’r blèch
had
d’r Hub jedrónke,
Heë is ópjevare
mit
d’r
allerletste trek,
de
lamp had Heë oesjedrieënd
dat
die brand hauw jinne tswek.
Jraad wie d’r Hub leëvet
en
sjprooch ónge in eëd,
roffet d’r Herjód
noa Hem
“Glück
Auf “ en zaad kóm erop
’t
leëve woar sjwoar
maar
waal de muite weëd
Vie dinke
aan d’r Hub
wie
Heë ummer woar,
mósse Dankbaar zieë
wat
Heë dóng dat woar sjwoar.
D’r
Hub is niet mieë
bij
d’r Heer had heë rouw,
vier
hoffe Hem tseruk tse zieë
en
wunsje Hem dat tsouw.
De
Familie.
Kaal ónger de Botram
tusje d’r Joep en Jacob óp d’r POS in loag Fiennefrau, óngeneer óp de
785 van de Sjtaatskoel Wilhelmina
’t Woar DOEBBELE tsied, en mit e paar sjpitse i jen ruk, woeëd ziech a
jen eëd jelaad. D’r Joep en
d’r Jacob, woa me óch Küeb
a zaat, woare al joare tsezame
óp inne pos.Sjishuier woar d’r Joep al joare, en d’r Küeb zienne truie
kammeraad. Noa d’r ieësjte
móffel van de botram, en inne sjloek
aan d’r blèch, vóng me a tse kalle.
“Joep wie is ’t mit de doeve?” vroaget d’r Jacob aan d’r Joep.
“Ja wie zouw ’t zieë, deë jouwe bloa - sjek kunt vuur d’r duivel nit, mer die jries
zij doa zits ’t mit, die bringt
heur fennigke waal óp!”
D’r Joep hauw inne sjlaag doeve, woa vöal
doeve piette sjaloeësj óp woare, en hauw doa al jód
jeld mit verdeend, mar de
lets-te tsied vool’t jet teje.
D’r Jacob of Küeb wie me zaat, woar in d’r kejelkloeb, woa heë ’t bret
bij hool woa dróp sjtong, wat jidderinne jewórpe hauw. Zelver wórp heë mieë neëver de baan, wie
kejele um, drum zoos heë lever aan ’t bret, woa heë
óch jiddes moal zie beersje
mit kroog.
“Kiek doe móts nit mene dat iech mieë vuur de ZIJ doeë wie vuur d’r Blau
Sjek, bij miech is jidder doef ’t nemlieje. Iech voor ze jód, maach d’r kroam jans jód
ring, wees
weë iech i-zets, en went zie dan nog
nit kómme, weëd iech jek,” zaat d’r Joep.
“Wie wat jek weëde,
’t is doch mar inne HOBBY, ” zaat d’r Jacob.
“Veul diech ins aan d’r kop mit dienne HOBBY, die doeve hant miech al ing haof boed jekost, en went ’t Marie dat
allemoal wós, dan woar bij miech heem d’r duivel los,” zaat
d’r Joep.
“Ja huur ins Joep, jiddere HOBBY kost jeld. Wen iech kejele joa, en doa weëd ing rungde besjteld, en nog ing, en nog e paar, vertsel
iech dat óch nit heem, den dan weëd
jesjoebt bis noa de naat
erin, en huur iech ummer werm deë
AUWE LEEM,”
menet d’r Jacob tse mosse zage.
“AUWE LEEM ? SJOEBE ? Is dat bij diech
óch ezoeë, wen iech noa
heem kóm noa ’t i-zetse,
mit inne leëge doevekörf,
mar mit d’r jilles vol beer, huur iech
jiddes moal
dat iech die Tsoep
doeve besser kan óp-rümme,” zaat d’r Joep.
“Ja Joep, ‘t is óch noeëts jód, iech han inne noabermaan deë deet de vinstere wèsje,
d’r trottoir sjroebe, de wèsj óp-hange, de waar hoale, d’r
jaad verzórje, sjtrieche, sjtof-
zuige, kaoche, bringt zieng vrauw ’t frühsjtück a je bed mit
e jekaocht aisje, verzörgd de kinger, deë man deet alles, en wits-te wat mieng vrauw uvver dem zeët, zoenne
Heurhannes weul iech
óch nit in de boet han, zaat d’r Jacob.
Frans Stollman, Ex – Huier.
“ONZE VADER óp oos Plat”
Oze
Vadder
deë
in dur Hieëmel is.
Eure Naam weurd geheiligt
Eur
riek zal kómme.
Eure wil zal weure gedoon,
hie
óp eerd en in den Hiemel.
Gaef
oos huuj ut broeëd van
dizze daag,
en vergaef oos oze sjulde
zoe
wie veer die andere óch vergaeve,
besjut
oos Heer taege alles wat oos sjaad kan doon
en num alle kwaod bie oos weg, Ame.
Frans Stollman.
“ Um is Um “
Wen iech óp dat bruks-je sjtoa
en iech zieën ’t wasser
van de
baag ónger miech durch joa,
is dat jraad wie ’t Aod Joar,
en me vroagt ziech aaf
woar ’t jód woar ’t sjun
hauw me jet jeluk,
den jraad wie dat wasser
ónger die bruk
kunt ’t Aod Joar
nit mieë tseruk.
Me dinkt aan
de kómmende tsied,
’t NUI-JOAR is
nog lank
en Jód wees wie wied.
Kómme mieng wöad
wie iech ze dink oes d’r mónk,
jeet ’t miech jód
en blief iech jezónk.
Me vroagt ziech van alles aaf
jinne miensj weest ’t vuuraaf.
Wat vier noen
waal wisse
is dat vier ós vrung nit wille misse,
drum hoffe vier dat ’t bliet besjtoa
en dat vier tsezame in 2017
jezónkt durch dat joar zalle joa.
Drum dunt vier
JIDDERINNE wunsje
’t BETSTE – ’t
JEZÓNGSTE en ’t SJUNSTE.
Frans Stollman.
“ Os Mam “
Iech zieën ze nog zitse
in d’r rolsjtool hinger de vinster,
Ós Mam van vruier
witvrauw van inne Ex- Huier,
Modder van vunf jonge
die ónneneer heun
mensje sjtónge.
De sjwoar joare
hant heun werk jedoa,
iech zieën ze nog sjtoa
aan d’r hootse wèsjmasjieng
in d’r sjtaal
sjtonde lank woar heur jans ejaal.
Vrije Zamsdieg
woar vuur de Mam nit derbij,
zes koelpungele
koame ee vuur ee aan de rij.
Ze hónge aan de lieng
in d’r jaad
en ’t mondiegs sjtónge
de jonge werm dermit óp d’r sjaat.
Dan de “Doebbele “sjmiere
broechet jinne de Mam tse liere,
Minnieje bekkesjwaan
had zie leëg jemaad,
en alle sjneie mit kieës - vleesj
of zeem belaad.
Noen in ’t joar van de koelle
dinke vier aa vruier aa sjteejeng
kweersjlaag - simpel - pijler -
en tseruk aan
de sjwatse moelle.
Doabij is ’t zicher jepaast en sjun
um ins sjtil tse
sjtoa,
bij de “KOELMANSVRAUW “
en alles wat die had jedoa.
Losse vier DANKE zage a jidder Mam die nog
doa is zoelang wie ’t
kan.
Frans Stollman.
“ 2015…’t Koeljoar “
’t Is bouw um
2015
’t Koelmansjoar,
woa in vier in ós jedanke
nog ins sjtil sjtonge
bij de tsied dat me
nog óngeneer woar.
Fester woeëte jevierd
en uvver d’r koelman
van vruier vertsald,
lidsjere woeëte nog ins
gezónge en druvver jekald.
Dat woar ing tsied
die noen
nog winnieg lü misse,
de veraine van doe, d’r loeën
en d’r
“Welvaart “ zicher wisse.
Iech hof oes mie hats dat
’t nit alling
bij 2015 bliet,
en dat me óch
in de
kómmende tsied
’t werke vruier van boave
en óngereëdiesj nog ziet.
Doa woeëd
LIMBURG jemaad
wie ’t hü nog ummer is,
dat is doch zicher weëd um
draa tse blieve dinke, JANS JEWIS.
Frans Stollman.
Nieuwsjaarswens 2015
=
2014 - 2015 =
2014
Hei
dóng ’t pieng
en doa dóng ’t pieng
in 2014 vólt jidderinne
zieng eje
pieng.
2015
vier hoffe
dat
’t
NUI-JOAR evvel
oane pieng darf zieë,
en dat ’t vuur Üch
jezóndheet en Jeluk
darf
bringe en nog
inne janse
hoof mieë.
Kitty en Frans Stollman.
“ VIER HERDENKE “
“ PAP “ vroaget
d’r jóng
“Iech wees
nit ofs-te ’t nog zouws
wille,
uvver
Dieng koeltsiet
jet vertselle,
zouws-te
nog ins eraaf wille joa
en mit angere in de kooj
wille sjtoa?”
“Haste effe tsiet?” vroaget d’r Pap
en sjtóppet ziech ing pief,
woabij iech zoog
dat heë jet razelet
en bij miech jóng inne sjoeder durch jelief.
Iech vroaget miech aaf
houw iech jet verkieëds jevroagd
en dong hem dat
zoeng pieng,
iech koeët ’t
doch óch nit wisse
dat zieng jedanke doa druvver
anges woare wie de mieng.
“Huur ins jóng
dat is verbij
noen wie vier
hei zitse mit ós tswai,
doeën iech diech jeer
en ieërlieg bekenne
dat iech oane de koel aan ’t leëve moeët wenne.”
D’r Pap loos
d’r kop jet zakke
doabij lofete troane uvver zieng bakke,
“ALLES jóng,
ALLES dónge ze ós klauwe
wat vier kammerade óngereëdiesj hauwe.”
“Wat hauw ’t wirkelieg vuur ing reë
iech dink a jidderinne
deë doa is jeweë,
mar óch aan de
jonge die jove heun leëve
als dank woeëd
a vöal hoeshallinge ermód jejeëve.”
“Jidder joar mit Tsint Barbaradaag
han iech e raar jeveul in d’r maag,
noen mósse vier zelver doa aandach draa sjenke
en ós kammerade tsezame jedenke.”
en ós kammerade tsezame jedenke.”
“Dan zunt mieng jedanke bij vruier
óngereëdiesj bij Sjlepper en Huier,
mar óch bij die
Lü van oavenóp
den óch vuur
die hool de boterham óp.”
“Van hü óp mörje woar ’t jedoa
kling fabrieksjere koame hei tse sjtoa,
doa daad me ós
jet mit tse jeëve
bij vöal Familieës koam e erm leëve.”
“Doe woeëd vöal tse winnieg
draa jedaad
wat de koel in
LIMBURG hauw braad,
Mit die jedanke jóng lose zie ós sjtoa
drum jeleuf iech nit
dat nog
ins
inne eraaf zouw wille joa.”
Frans Stollman.
06 December
2013
Gedicht 2
=
PAP =
Pap doe lierets
miech
houwe mit d´r hammer
en pistsje
mit de tsang,
Pap doe lierets
miech
netheet
en óp-rüme
zoeë dat iech
noen alle
jetsüg
a plaatsj hang.
Pap doe lierets
miech
sjuppe
in d´r jaad
en boeëne legke in
de rij en um d´r sjtek,
Pap alles wats-te
miech
dóngs liere
doeën iech hü nog
en
had tswek.
Pap doe lierets
miech
ansjtand
en vrundliegheet
dóng inne jrusse
mit kap en hód,
Pap doe hools
ós vuur
tse
werke woavan iech
hu nog wees wie ´t mós.
Pap de tsiet
mit Diech
woar ummer sjun
doe dóngs ós
vuur
wie alles moeët,
Pap ´t is nit zoeë dat
iech
miech nit verjun
mar doe moeëts
ins
wisse wat ziech
dóng
endere
noa dienne doeëd.
Frans
Stollman.
Gedicht 3
“
D’r Huier va ruier “
“ ODE
aan d’r Huier va Vruier”
Zoeë
tse werke
woar
alling vuur de sjterke,
de botterham
zoeë mosse tse èse
deet me noen jauw verjèse.
Doch loog heë
zoeë
aldaag ing sjtond of zes,
in d’r pijler van nog jing
zessieg tsentiemeter hoeëg.
Reët óp zitse woar nit tse doeë
heë doog zie werk en èse
ligkend óp ing zie,
went me doa hü
aa dinkt
jeet ’t diech nog aan de prie.
Zoeë moeët
d’r huier
in de koele va vruier
oane floep zie broeëd verdene,
woar heë jek
um in sjtub
en drek,
went me doch hütserdaags
zoeë bild
ziet
zouw me dat zicher mene.
Frans
Stollman, Jannewaar 2014
Gedicht 4
“ Küete vier
nog ins “ Jesjreëve vuur Barbaradaag durch Frans
Stollman Ex
Huier Sjtaatskoel Wilhelmina
Terwinselen
Küete vier nog ins …
tsezame drinke aan
d’r blèch,
en sjlefe mit d’r pungel
mit koelwèsj vol sjwainerij,
die vier de Mam
óp heem aa braatte
die vier droge de janse wèch.
Küete vier nog ins …
lüete mit de lamp of
sjuppe mit de koalesjup
en houwe mit d’r voeshammer,
küete vier nog ins
sjave mit de sjaaf
en
kroefe
d’r pijler óp en aaf,
inne angere jeëve d’r koelsjtamp
en d’r sjtee of koal bewerke
mit d’r sjräomhammer.
Küete vier nog ins …
fietse óp de koelfiets óngeneer
mit hingedróp de kis vol patroeëne,
küete vier nog ins
vare óp ’t
transportband
noa d’r pos of pijler
hin en weer
en sjisse in d’r sjtee of koal
mar ze müete ós noen
waal jet besser beloeëne.
Küete vier nog ins … Küete
vier nog ins …
mit kómpele óngeree Barbara viere mit alle huier van vruier
d’r sjiek dele en
mit ós kómpele die nit mieë zunt,
en poekele in ’t
badlokaal, mar dat
is um leef vrung
iech wees wat iech
vroag en jeet laider nit mieë,
kunt noeëts mieë tseruk doch is ’t jans jód
en dat is flaich e jroeës jeluk,
üch hei allenäu tse zieë,
den aldaag zoeë sjravele um
tse iere en dankbaarheet tse tseje
woar doch óch nit
normaal. dat vier
waal nog hei sjtunt.
GLÜCK AUF !
Frans Stollman.
Gedicht 5
¨
D´r Pungel ¨ Jesjreëve in ´t Kirchröadsjer
Plat durch ….. Frans Stollman,
Iech wees ´t nit jenau,
mar iech num aa, went vier uvver d´r Pungel kalle, dat ´t jeet
uvver d´r Koelpungel.
`t Zouw óch kanne joa uvver de wieëtsjaf óp d´r maat, den dat is ´t verainslokaal van ¨OZZE
DIALEK –
VERAIN KIRCHRÖADSJER PLAT .¨ Iech
jon d´r van oes dat ´t uvver
d´r koelpungel jeet, en doa wees iech
nog jet van, umdat iech zelver 16 joar de koelkleijaasj
han aa jehad.
De mieëts-te van de massa koellü,
die joare jesjleeft
hant mit d´r koelpungel, is óp sjterve noa doeëd.Vöal
auw koellü die ´t sjlisse van de koelle hand mit jemaad, zunt al nit mieë. Waal of nit jestjorve
aa sjtublonge,
en die
nog leëve, zunt noen lankzaam kómme aan d´r leëvensoavend.
¨D´r
Pungel¨ dat woar inne blauw en jries jeblökde handóch, woa de koelklei-jaasj in zoos. De veer ecke
van d´r
handóch woeëte in tswai moal jeknubt, um alles bijee tse haode.
De koelmontoer besjtong oes ……..
- Koeljas of sjtüb (in d´r koelmónk),
mit de tèsje aan de binne-zie,
dat woar doavuur wens-te moeëts
sjavele in inne nere pijler, nit hange bloofs mit
blèch of botteramme.
- Koelbóks, woavan de kneië van doebbele sjtaof woare, umdat d´r koelman vöal óp de kneië werket.
- Moltong Koelhemp, dat me koeët verdrage went me doa inne
daag sjwese, óp d´r kouwe sjaat aa moeët.
- Óngerhemp of Sjweessjtübje, doa drin woeëd durch vöal koellü jewerkt.
-Halsdóch of halsplak, óch deë woar teje de kouw noa ´t sjwese.
-Koelzukke, vöal koellü droge sjwatse dikke wölle zukke, döks
durch de vrauw zelver jesjtrikt, den dun
zukke
in de koelsjong dat woar nuus.
-Sjnoefplak, de mieëts-te koellü hauwe ummer inne jroeëse roeë sjnoefplak
bij ziech.
- Sjtuk zeef, dat zoos in d´r pungel
en durch de wèch moeët
me nog e sjtuk han, den went me sjwats
woar
moeët
me ziech jód wèsje.
Gedicht 6
D´r
Pungel - 2
Iech
dink hü waal ins wen iech
noa deë MIELE
van hütserdaags kiek, ¨ Jong zoots-te zoeng sjwatse zouwerij
aa-kenne ?¨ Vier hant de Mam vruiër
jet öp heem aa braat. Zicher went vier in inne nase nere pijler woare, woa
´t
wasser önger diech durch lofet, dan woare de kleiër inne pratsj kroam, en bloof de bóks van alling sjtoa.
Me koeët waal nase kleiër in de drüeg-boet bringe, woa alles mit hese
lóf jedrüegd woeëd. Tse hees, den me
moeët
dan mit tswai man aan de bóks trekke, vuur ze jet
langer tse krieje.De janse wèch droge vier dezelfde
kleiër,
woabij me waal kan noa joa
wat vier óp heem aa braatte.
In de
joare ´60 koeëte vier d´r pungel losse wèsje óppen koel. Wat hant de vrauwlü ziech jevräud
!! Jinne sjwatse sjlaam mieë in d´r wèsjmasjieng
!! Mieng Mam had ´t nit mieë mitjemaad, vier woare nui oes jen hoes,
en d´r
Pap is in 1961 noa 40 koeljoare en tswai mond pensioen jestjórve.
D´r
Pungel wèsje óppen koel !!
Me dong alles in e nets, dat tsouw jemaad woeët mit ing jroeëse sjpang woa
dienne
koelnoemmer óp sjtong. Óp Mondieg vuur de sjiech koeëts-te diech alles aaf hoale wens-te dienne
penning
mit dienne noemmer koeëts losse kiekke.
Doch
woare koellü die dat nit lose
doeë, den alles woeëd vöal tse
werm jewèsje en doa durch krimpe noa alle
zieë,
en doa moeët me dan werm aa trekke vuur jet dervan tse maache.
Óp zoenne momang daat
me tseruk aan de Mam, die zoejaar
de koelmontoer sjtrieche
dong, mit de vauw in
de bóksepiefe sjtong me dan óp d´r sjaat. Döks jenóg
hant ze aa miech jevroagd
….¨Hei jóng jeeste
noa ing
hoeëgtsiet of móts-te a jen doof
joa.
Frans Stollman.
Koellü mit d´r
Pungel óp d´r Mondiegmörje noa jen koel.
Gedicht
7
“ D’r Joep “
D’r Joep sjteet nit alling
i Kirchroa óp d’r maat,
óch in minnieje
plaatsj in
Limburg weëd
a Hem jedaad.
Me dinkt
a sjlepper en Huier
werklü i jen koel van vruier.
Me dinkt
aan d’r sjaat en pijler
óp en neerbraak en roetsjetoer,
D’r is bij de kompele
va vruier
nog ummer de vuurbild
fiejoer.
Dinkt me aan D’r Joep dan
dinkt me aan de jonge va
vruier die nit mie bij ós zunt,
en zicher
aan de jonge
die al jónk doeëd
blove
ónger en boave eëdiesj
en ing pentsiejoeën
nit
mieë woeëd jejunt.
Wie lang nog darve
vier
dinke aan ós Kammerade
van vruier
ónger de eëd,
noa ós kómme lü
die
d’r koelman
nit hant jekant
die ’t bild
van D’r Joep nuus zeët.
Doch hof iech
dat hei in Limburg
nog lang weëd
draa jedaad,
wat de lü
in en boave eëdiesj óp
de koele vuur Limburg had braad.
Frans Stollman.
Gedicht 8
¨KOALETEUT¨
Ing koaleteut lieët ós
dinke a vruier,
a koale in d´r kelder
in de kis en sjterke huier.
Die koaleteut
jieët ´t nit mieë,
en is jraad wie
aierkoale of
antraciet en d´r huier
nurjens mieë tse zieë.
Wie de koele nog woare
vuur ós Limburg
zieër rieche joare,
sjtóng de koaleteut
in jidder hoes,
ejaal sjwats of kluur
dat maachet nuus oes.
Ze hoeëd vol tse sjtoa
bij de kuche ferneus of haard,
noen weëde ze alle drei
vuur die jinnieje die
noa ós kómme
in ´t
¨museum¨ bewaard.
Frans
Stollman.
Gedicht 9
“ Met de muziek terug naar het begin “
“ Het
Verleden ”
vergelijken
met
“
Het Heden ”
hier
is beslist van te leren
al
zal niet iedereen dit beweren.
Van één of twee tamboers
naar
trommelkorps,
van
één of twee
veldhoorns of
klaroenen
naar
muziekkorps,
dat
waren grote veranderingen
die
niet alleen de schutterijen
of
muziekverenigingen ondergingen.
De
vijftiger jaren in de vorige eeuw
bracht
een modernisering en verschil,
waar men aan mee moest doen
al
was het toen niet ieders wil.
Één
tot drie tamboers met
koperen
kleine trommels voorop,
met
daarvoor een Tamboer Majoor
was
in die tijd al top.
Men
sloeg de maat om goed te lopen
in
oude kasboeken is te vinden dat men
vaak
een Tamboer moest ( in ) kopen.
= 2 =
Men
ging bij elkaar te rade
hielp
her en der waar het kon,
het
W.M.C. in Kerkrade
gaf
een mooi voorbeeld hoe
het
overal ter wereld begon.
Muziek
- Show - Groots
en
machtig moest het worden
al
was dit niet bij iedereen,
personen
en geld kwam aan de orde
hierdoor
stond menig TALENT alleen.
Veel
jonge mensen stelde men teleur
niet
elk bestuur wilde vernieuwing
men
kon vaak niet samen door een deur.
De
tijd heeft anders beslist
ook
wij hebben vernieuwing niet gemist,
veel
woorden zijn hierover gesproken
gelukkig werd ook hier het ijs gebroken.
Bekijk
met trots wat vóór de verenigingen gaat
en
hoe alles er achter loop mooi in de maat,
DANK
aan hen die in vroegere jaren
voor
dit alles voorvechter waren.
Frans Stollman, Ex - Tamboer Majoor.
Gedicht
10
Jaar
van de Mijnen 2015
“
Nit Klage “
Koelmaan
Vier
hure ’t d’r Joop
Den
Uyl nog zage;
“Dier koellü
broecht
de kommende
joare
nit tse
klage”
Mer
’t kalle in d’r
Heësje
Shouwburg
woar
kóm jedoa,
en
’t klage bij de
koempele woar doa.
De “Hendrik “ oos
koel
doa hóng me als ieësjte
de kloester dróp,
jinne
koelman mieë eraaf
jinne
waan koale mieë eróp.
’t
Woeëd sjtil in de dörper
rónk
de koelle,
d’r
Heer Den Uyl hauw
jans
jód moelle.
Heë
kroog Limburg
sjtiekum bij de naas,
en
dong inne hoof mieë
verdene
aan ……
“d’r Hollendsje
jaas.”
Kling
fabrieksjer
woeëte
ós braad,
“Vervangend Werk,”
woeë
doa draa jezaad,
“Dinky
Toys - Daf en
sjroefboutefabriek dat
woare
koelmans erve,
die
me mit …..
vöal subsidiejeld kroog,
minnieje koelman
moeët
ieëder droes
en kroog ‘t óp
de nerve
zoos
ziech tse verbiese
heem
i jen hoes.
Ermód
- pieng en leed in
familieë
maachet nuus oes,
dat
woar wat d’r Heer Den Uyl
en
….. DEN HAAG nit zoog.
Frans
Stollman, Ex Huier.
Gedicht
11
Jaar
van de Mijnen 2015
VAL
“ Val van de Mijnen “
Wat een pijnen
wat een verdriet,
zij die de mijnen
hebben gesloten
voelden dit niet.
De harde werkers
aan het kolenfront
nam men hun
levenswerk af,
gedaan omdat er geen
ander werk bestond,
met een almoes op straat
was voor velen een straf.
“Jaar van de
mijnen,”
als kop boven het beeld,
hierover zijn zeker bij
de Oud Kompels
de meningen verdeeld.
“VAL VAN DE MIJNEN,”
dat had beter daar gestaan,
dan had men bij de vroegere
mijnwerkers niet weer die
pijn en het verdriet gedaan.
Personen die nu over hoe goed
het toen was spreken en schrijven,
die zou men het verdriet en pijn
gunnen aan eigen lijve.
Glück Auf ! Frans Stollman.
Gedicht 11
¨ Wainachte vruiër en hü ¨
Wen iech tseruk dink
aan de joare
bij d´r Pap
en de Mam, woa iech bin jeboare,
wat woeëd ziech doe
ing zorg jemaad
vuur alles wat
die daag woeëd braat.
Wainachte woar
´t sjuns-te fes
wat ´t janse joar
dong bringe
vier jónge tszame noa
de mès
vuur tse beëne en tse zinge.
Um de naatsmès bij tse woeëne
ing hoaf sjtond lofe durch
de kauw,
me daat ummer ,
zouw
´t ziech loeëne
me wes ja nie wat ´t weëde zouw.
Drei Here donge doe
nog mit
jun jekleit in
d´r bets-te sjnit,
drei mèse woeëte doe jedoa
ing jezónge…..en tswai sjtille dernoa.
De kirch woar
vol, vöal lü moeëte sjtoa
wools-te zitse, moeëts-te ing sjtond ieëder joa,
Pastoer hool d´r preëdieg, ummer tse lank,
vöal manslü vole i sjlof in de bank.
Blad Tswai
Noa de mès vuur
de kircheduur
sjtong dan bijenee de janse kluur,
me joof ing hank aan de Tant en d´r Nónk
Zieëlieje Wainachte…. koam
doe oes jiddere mónk.
Jauw noa heem,
woeëd dan jezaad
den doa wadet ing vuurroeë ferneuse plaat,
iech wees nog jód, in de krisnaat als kink
wus hoeëg d´r sjnei, en inne ie-zieje wink.
Bij d´r inne joof ´t knakwoeësj
bij ós joof ´t poettes,
d´r Pap doeng nog
effe wade
deë moeët ieësj nog noa
´t doeffes,
óch woare doe lü doa woeëd
jaar nuus jemaad,
die jonge drek
noa d´r puus,
den ´t woar midde in de naat.
I jen hoes sjtong alles veëdieg, de krib
en d´r boom
Keëtse die donge sjwame, die joof ´t nit
óp sjtroom,
vier woare sjun tsezame, mit
d´r Pap en
de Mam
d´r kachel dong brenne, óp koale of sjlaam.
Inne telder óp
d´r dusj, mit
dróp dienne naam
de Mam hauw jebakke, waffele en vlaam,
ing print, inne appel,
jet neus of sjokkelaat
´t Kriskinke houw
dat alles vuur
ós braat.
Doe dong me ziech vräue, a alles wat
´t joof
bij de mieëts-te lü, woar
dat besjtimd jinne hoof,
me woar al tsevreië mit inne
auto van hoots
óp ing pop van loemmele, woar
me doe
al sjtoots.
Blad drei
…..
De joare die zunt um jevloage
Wainachte is nog jiddes joar doa,
´t Sjuns-te oes de kingerjoare
bliet i jedanke nog
ummer besjtoa.
Wainachte ziet allewiel jans anges oes
vöal lü blieve nog
nit mieë i
jen hoes,
ze zunt óp
vakans en d´r
krisboom sjteet a
jen duur
noa nui-joar hant
die lü ing jans anger kluur.
Tusje Wainachte vruiër en d´r
daag van hu
woar jans jet tse belëve,
´t Sjuns-te is
en blieft dat
ALLE Lü
ziech óngeree e henke jeëve.
Wainachte vruiër en d´r
daag van hu
dat is e jroeës versjil,
me endert doa
jaar nuus aa
óch nit mit
d´r bets-te wil.
´t Sjuns-te wat
me ziech wunsje kan
me broecht doavuur jee jeld,
is ….. vrundsjaf, jezónkheet en vrid
bij ALLE LÜ
en jidderinne óp
dis welt.
Frans Stollman.